Pepparkakspaj med kanel- och chokladfyllning

Publicerat: 2009-12-22 / 14:03:09
nu har jag kollat runt på nätet efter någon gott julrecept.  jag tänkte nämligen testa och göra pepparkakspaj får se sen hur den blir:D under tiden nu har jag och emelie lunchat och städat lite smått.Får ta tag mer senare med städningen  efter jag har hämtat ut paketen.hum vad tror ni  det kan va? ja de får ni veta snart..
här kommer receptet om någon annan vill testa;) 


Färdigt på: 4 tim 20 min
Ingredienser

Pajskal
250 250 g pepparkakor
4 4 msk smör, smält
1 1 st ägg
0.5 0.5 tsk salt
Fyllning
200 200 g mörk choklad
1 1 msk kanel, mald
1 1 dl grädde
3 3 st äggulor
1 1 msk smör
1 1 krm salt
Till servering
1 1 dl vispgrädde
1 1 dl crème fraiche
Physalis eller färska fikon





Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Pajskal
Krossa pepparkakorna i matberedare.

3. Blanda ner det smälta smöret, ägg och salt och arbeta samman till en deg.

4. Tryck ut degen i en pajform och nagga botten med en gaffel.

5. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna.

6. Fyllning
Smält chokladen över vattenbad och blanda med grädde och smör.

7. Tillsätt kanel, salt och äggulor och rör till en slät smet.

8. Häll blandningen i pajskalet.

9. Låt stå kallt i kylen i 3 timmar.

10. Vispa samman grädde och crème fraiche och servera till pajen, som är godast rumstempererad. Toppa eventuellt pajen med physalis eller färska fikon.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Pajskal
Krossa pepparkakorna i matberedare.

3. Blanda ner det smälta smöret, ägg och salt och arbeta samman till en deg.

4. Tryck ut degen i en pajform och nagga botten med en gaffel.

5. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt svalna.

6. Fyllning
Smält chokladen över vattenbad och blanda med grädde och smör.

7. Tillsätt kanel, salt och äggulor och rör till en slät smet.

8. Häll blandningen i pajskalet.

9. Låt stå kallt i kylen i 3 timmar.

10. Vispa samman grädde och crème fraiche och servera till pajen, som är godast rumstempererad. Toppa eventuellt pajen med physalis eller färska fikon. lycka till!!




Postat av: I S A B E L L E - foto ♥

jag designar jätte gärna, men först & främst kan jag meddela att den inte kommer bli snyggare än din redan är! :D

http://iisssabelle.blogg.se/category/design.html

Skrivet den: 2009-12-22 / 15:21:08 / URL: http://iisssabelle.blogg.se/
Postat av: Mandy - En Masjävel

låter mys :D

Skrivet den: 2009-12-22 / 15:42:05 / URL: http://mandyego.blog.se
Postat av: I S A B E L L E - foto ♥

ja, jag skulle ju kunna försöka.

Maila om allt så tar jag tag i det när jag får tid! :)

KRAMAR

Skrivet den: 2009-12-22 / 15:51:58 / URL: http://iisssabelle.blogg.se/
Postat av: Anonym

ville bara önska GOD JUL! :)

Skrivet den: 2009-12-22 / 17:38:38 / URL: http://musicrecord.blogg.se/


← Namn

← E-postadress (publiceras ej)

← URL/Bloggadress

Kommentar:


         Kom ihåg mig?